Vennligst vent
Vennligst vent...

Ditt fasteforsett kan redde og forandre liv

Hvordan har du lyst til å markere fasten? Fastetiden kan være en tid for takknemlighet, refleksjon, bønn og solidaritet. Den er en fin anledning til å tenke gjennom hva vi har fått, hva vi forbruker og hva vi kan klare oss uten i noen uker. Kanskje du til og med kan kutte ut noe i fastetiden og dele det du sparer med noen som mangler det meste?

Lag et fasteforsett

Nyttårsforsett kan fort vise seg å bli litt for ambisiøse. De knapt sju ukene i fasten kan være en fin mulighet til å kutte ut noe du egentlig vil slutte med – eller bare ta en pause. Sett deg gjerne et fasteforsett sammen med venner eller familie, og tenk over at de skal være gjennomførbare for deg. Hvis du synes det er vanskelig å komme på gode fasteforsetter kan du lese videre for å få noen gode tips.

FOMO eller JOMO?

Fastetiden kan brukes til å reflektere over hvordan du bruker tiden din, og hvem du vil bruke den på. Du har kanskje hørt om «FOMO» (Fear Of Missing Out). Mange av oss vil helst være der det skjer hele tiden, enten fysisk eller via sosiale medier.

I Fastetiden vil vi oppfordre til deg til å teste ut «JOMO» (Joy Of Missing Out). Finn en eller flere ting som du ønsker å legge vekk i fastetiden, som kanskje er et forstyrrelsesmoment i hverdagen. Det kan enten være å slutte å scrolle på Instagram før du skal sove, eller bli flinkere til å legge bort mobilen når du møter folk IRL (In Real Life). Uansett hva du velger å legge bort, tror vi at du vil like JOMO.

Trenger du egentlig den kaffekoppen?

De fleste av oss har ting vi skulle brukt litt mindre penger på i hverdagen. Ofte tenker vi ikke over hvor store summer det blir til slutt, eller kanskje vi ikke orker å forholde oss til det. Pengene vi bruker på ting vi egentlig ikke trenger, kan komme til nytte hos de som virkelig trenger det.

  • Kaffeavhengig? Hvis du dropper å kjøpe kaffe hver dag på vei til jobb/skole kan du spare over 400 kroner i måneden! (Det samme gjelder for dere som er avhengig av Pepsi Max)
  • Spiser du ofte ute, eller går mye på kino med venner? Spør heller om dere skal lage middag sammen hjemme og se en god film.
  • Ikke gå sulten på matbutikken – da ender du fortere opp med å kjøpe ting du ikke trenger.
  • Dropp søtsaker, snacks, alkohol og tobakk. Disse er noen skikkelige pengesluk, og heller ikke det beste for kroppen din. Kanskje du skal gå for en god gammedags godtestreik?
  • Innfør shoppestopp.
  • Selg ting du ikke bruker, for eksempel på Tise eller finn.no.

Grønn faste

I rike land kjøper vi flyreiser som står for store CO2-utslipp. Å kutte ned på flyreiser er en av de beste måtene vi kan begynne å leve grønnere.

Blir du kjørt til aktiviteter? Samkjøring er ikke bare bra for miljøet, men også spart tid for sjåførene. Og har du ikke så lange avstander, er det å sette av tid til å gå fremfor å kjøre i tillegg bra for egen helse. Andre enkle tips til å gjennomføre en grønn faste:

  • Kutt ned på kjøttforbruket, og spis mer fisk og grønt.
  • Unngå å kjøp flaskevann og engangs-kaffekopper. Mange steder får du faktisk rabatt når du har med egen kopp!
  • Kast mindre mat ved å spise middagsrester til lunsj dagen etter.
  • Ta i bruk et kult handlenett i stedet for å kjøpe plastpose når du handler.
  • Ta med familien på en strandryddedag i løpet av fastetiden. Kanskje den som samler mest søppel kan få en premie?

Bli med på fasteaksjonen!

En av de mest effektive måtene å feire faste på, er å bli med på Fasteaksjonen. Da kan handling og bønn bli ett – vi ber for de som lider og for fred i verden, og gjør noe med det samtidig. Det er mange måter du kan engasjere deg på, og dette kan du lese mer om her.