fbpx
Vennligst vent
Vennligst vent...

Materiell til nedlastning

Digital innsamling

Innsamlingsaksjoner på Facebook og Spleis er noe vi har blitt vant med å se de siste årene og er nå viktige innsamlingsverktøy for organisasjoner. Vi har lagt til rette for at din menighet kan ta i bruk disse verktøyene under årets fasteaksjon.

Viktig: Ikke opprett digital bøsse før to uker før aksjonen! Digitale bøsser som opprettes for så å ligge stille i noen uker, spres dårlig i sosiale medier.

Dersom dere har kapasitet og lyst, anbefaler vi å holde de digitale bøssene gående til fredag 8. april, eller gjerne helt til Påskeaften. Dere kan se hvordan man forlenger bøssen under punkt 4 og 5. Opprett én digital bøsse pr. menighet, ikke en til hver bøssebærer. Det siste vil kreve for mye administrasjon når vi må samle resultatene på hver menighet i ettertid.

Vi opplever at en del har hatt problemer med å opprette digitale bøsser inne i Kirkepartner.
Vi anbefaler å jobbe utenfor Kirkepartner.

På denne siden finner du følgende informasjon:
1. Webinar: Sosiale Medier på 1-2-3
2. Veiledning til å opprette en innsamlingsaksjon på Facebook.
3. Gode råd til hvordan man optimaliserer en innsamlingsaksjon på Facebook.
4. Hvordan kan man redigere og gjøre endringer i en innsamlingsaksjon på Facebook.
5. Veiledning til å opprette en spleis.
6. Gode råd til hvordan man optimaliserer en spleis.
7. Hvordan kan man redigere og gjøre endringer i en spleis.

Tre-trinns-rakett for en vellykket Fasteaksjon

Tiltak 1: Opprett én digital innsamlingsaksjon

  • Vi ønsker at dere oppretter én innsamlingsaksjon, enten på Facebook eller Spleis. Dette blir årets digitale bøsse. Veiledning for hvordan dere oppretter innsamlingsaksjoner på Facebook og Spleis, samt tips og triks for å fylle den digitale bøssen, finner dere lengre ned på denne siden. 
  • Beløpet dere samler inn via Facebook kan dere innrapportere på «Bøsse» på menighetens innloggede sider. Når innsamlingsaksjonen er avsluttet på Facebook er det Facebook selv som sørger for at midlene innbetales til Kirkens Nødhjelps konto.
  • Beløpet dere samler inn via Spleis kan dere innrapportere på «Bøsse» på menighetens innloggede side. Når innsamlingsaksjonen er avsluttet på Spleis er det Spleis som sørger for at informasjon om giverne og gavene blir sendt til Kirkens Nødhjelp. Spleis sørger også for at midlene innbetales til Kirkens Nødhjelps konto.
  • Spre informasjon om Vipps og SMS

Tiltak 2: Engasjere konfirmantene i digital undervisning og be dem spre den digital bøssen  

  • Dersom konfirmantene ikke kan møtes for undervisning, kan dere oppfordre konfirmantene til å gjennomføre den alternative konfirmantundervisningen på nett. Be gjerne konfirmantene om å sende inn svar på quizen til dere!
  • Dersom smittesituasjonen tilsier at dere ikke kan gå med bøsse dør-til-dør, skal alle konfirmanter “gå med” den digital bøssen i stedet. Da må de dele Facebook innsamlingsaksjonen eller spleisen med venner, familie og bekjente slik at de som ønsker få muligheten til å gi. Dette bør skje via sosiale medier-kanaler, som Facebook, Messenger og Instagram for god synlighet og maksimal spredning.
  • Motiver konfirmantene til å bruke nettverket sitt! Å sende en personlig melding i Messenger sammen med lenke til den digitale bøssen har vist seg å fungere særs godt.
  • Arranger eventuelt en ringerunde eller SMS-runde der hver konfirmant får en liste de skal kontakte.
  • Hvis deres menighet har flere gode idéer til hvordan man kan samle inn penger – kjør på! Men husk at dere trenger kanaler som Facebook og Instagram for å få maksimalt utbytte av den digitale bøssen.

Tiltak 3: Nasjonal innsamlingsaksjon

  • Få så mange som mulig til å dele de nasjonale digitale innsamlingsaksjonene som Kirkens Nødhjelp oppretter på Facebook og Spleis. Dere vil få beskjed når de har blitt opprettet. Da når vi til slutt hele Norge!

Litt om Facebook

Viktig angående Facebook: Beløpet dere samler inn via Facebook kan dere innrapportere på «Bøsse» på menighetens innloggede sider. Når innsamlingsaksjonen er avsluttet på Facebook er det Facebook selv som sørger for at midlene innbetales til Kirkens Nødhjelps konto.

Facebook dekker alle gebyrer for bidrag som gis på Facebook til veldedige organisasjoner, hvilket betyr at 100 % av innsamlet beløp går direkte til Kirkens Nødhjelps arbeid. Vi ønsker å bemerke at Facebook opererer i Euro (€). Det vil si at dagens valutakurs vil påvirke det faktisk innsamlede beløpet.

Positivt med Facebook

  • Det er enkelt å dele den digitale bøssa. Hver gang man deler den digitale bøssa blir den synlig på nyhetsveggen til vennene av den som har delt. På denne måten kan må raskt oppnå god synlighet og spredning.
  • Det er enkelt å dele oppdateringer i form av video, bilder og tekst i den digitale bøssa. Dette bidrar til å bygge og opprettholde engasjement hos givere og potensielle givere. Alle som har donert eller er invitert til å donere vil få varsel hver gang det blir postet noe nytt innhold i den digitale bøssa.
  • Det er enkelt å takke hver enkelt giver ved å legge igjen en hyggelig kommentar.
  • Mange i målgruppen (de vi ønsker å nå) er på Facebook.
  • Mange menigheter opprettet en digital bøsse på Facebook i fjor og kan bygge videre disse erfaringene.

Litt om Spleis

Viktig angående Spleis: Beløpet dere samler inn via Spleis kan dere innrapportere på «Bøsse» på menighetens innloggede side. Når innsamlingsaksjonen er avsluttet på Spleis er det Spleis som sørger for at informasjon om giverne og gavene blir sendt til Kirkens Nødhjelp. Spleis sørger også for at midlene innbetales til Kirkens Nødhjelps konto.

Spleis har en platformavgift på 4,5% og et transaksjonsgebyr på 2%, hvilket betyr at 6,5% av innsamlet beløp (inkludert mva) vil gå til Spleis for bruken av deres platform. Det vil si at 93,5% av innsamlet beløp går direkte til Kirkens Nødhjelps arbeid. Se her for mer informasjon om dette.

Positivt med Spleis

  • Det er enkelt å sette opp den digitale bøssa. Kirkens Nødhjelp har satt opp en mal som man kan bruke. Malen finner man her.
  • En spleis kan opprettes med en privatpersons epostadresse eller en menighets e-postadresse. Dersom man oppretter med menighetens e-postadresse kan flere personer dele på ansvaret av den digitale bøssa.
  • I en spleis har man mulighet til å donere via Vipps. Man slipper å finne frem kort og kodebrikke som sparer potensielle givere for tid og energi.
  • Gir man gjennom Spleis kan man enkelt be om skattefradrag for gaven
  • Man kan velge å være en anonym giver og donere anonymt.
  • Man trenger ikke å ha en profil i de ulike kanalene på sosiale medier for å få tilgang til den digitale bøssa. Spleisen kan bli delt og åpnet via SMS eller epost.

Har du spørsmål? Se ofte stilte spørsmål her.

1. Webinar: Sosiale Medier på 1-2-3

2. Veiledning til å opprette en innsamlingsaksjon på Facebook

NB! Denne veiledningsfilmen ble laget for fjorårets fasteaksjon. Det er fortsatt mulig å følge den, men merk deg at anbefalt dato for å avslutte innsamlingen i år er 08.04.2022.

OBS! En innsamlingsaksjon på Facebook kan ikke opprettes fra menighetens Facebook-side. Dersom du er administrator av menighetens side, kan du endre til at menigheten står som oppretter når du lager innsamlingen, istedenfor deg som privatperson. Se hvordan på bildet under. Hvis du ikke er administrator på menighetens side, må du bruke din private profil og heller presisere i tittelen på innsamlingsaksjonen at dette er menighetens aksjon. Se hvordan i filmen over.

Vi opplever at en del har hatt problemer med å opprette digitale bøsser inne i Kirkepartner. Vi anbefaler å jobbe utenfor Kirkepartner.

1. Åpne www.facebook.com i din nettleser. Logg deg inn med din personlige profil hvis du ikke allerede er innlogget.

2. I menyen til venstre trykk på «Se flere» og deretter på «Innsamlingsaksjoner»

3. Trykk på knappen «Velg ideell organisasjon».

4. Skriv inn «Kirkens Nødhjelp» og velg organisasjonen fra listen som dukker opp.

5. Til høyre vil du nå se en forhåndsvisning av hvordan innsamlingsaksjonen ser ut akkurat nå. Forhåndsvisningen vil oppdateres etterhvert som du endrer på ulike detaljer.

Til venstre under «Detaljer» vil du nå se en rekke med ulike felter som må fylles inn. Første felt er «Hvor mye penger vil du samle inn?» Vi anbefaler å starte med et lavere beløp, f.eks. 5000 kr, og deretter øke beløpet hvis innsamlingen engasjerer og man får inn mange donasjoner. Skriv inn ønsket beløp.

6. Andre felt er «Velg valuta». Her skal det stå «Norsk krone (NOK)«. Hvis det står oppført en annen valuta i feltet, velg «Norsk krone (NOK)» fra rullegardinen med alternativer.

7. Tredje felt er «Når skal innsamlingsaksjonen avsluttes?». Her setter du dato 08.04.2022. P.S. Det mulig å forlenge perioden om dere ønsker, og har kapasitet i en krevende tid. Vi anbefaler å avslutte den senest påskeaften.

8. Fjerde felt er «Hva heter innsamlingsaksjonen din?» Her ønsker vi at du skriver inn følgende: Støtt (sett inn navn på menighet/sokn/kirke) sin bøsse for rent vann! 

Dersom du er admin av en menighet sin side kan du velge at menigheten står som innsamler istedenfor deg som privatperson. Klikk på pilen ved navnet ditt.

9. Femte felt er «Hvorfor samler du inn penger?» Her vil vi at du kopierer inn teksten under eller fyller inn en egen beskrivende tekst.

Nesten 800 millioner mennesker lever uten tilgang til vann, enten det er forårsaket av tørke, flom eller krig. Men det er håp. Kirkens Nødhjelps fasteaksjon handler om å gi vann til dem som trenger det mest, enten de er i Malawi, Afghanistan – eller Ukraina. For 250 kroner gir du et menneske tilgang til rent vann resten av livet.

Tusen takk for din støtte – den redder liv!

Fasteaksjonen er Norges nest største innsamling og har vært arrangert i over 50 år. Det er våre flotte konfirmanter og frivillige som står bak bøssebæringen. I en verden som stadig blir mer og mer digital, har vi startet denne digitale bøssen. Tilgang til rent vann er viktigere enn noen sinne. Innsamlede midler går til hele Kirkens Nødhjelps arbeid.

10. Det sjette og siste feltet er «Forsidebilde». Her skal riktig bilde allerede ligge inne, så her trenger du ikke å gjøre noe mer.

11. Trykk på knappen «Opprett» og vipps så er innsamlingsaksjonen i gang!

Gratulerer, du har nå satt opp en Facebook innsamlingsaksjon for din menighet og Fasteaksjonen 2022! 🎉

3. Gode råd til hvordan man optimaliserer en innsamlingsaksjon på Facebook

Her kommer det noen tips og triks som du kan bruke for å optimalisere din menighets innsamlingsaksjon på Facebook.

  1. Del innsamlingsaksjonen på din nyhetsvegg og oppmuntre dine venner til å gjøre det samme. Jo flere som deler innsamlingsaksjonen, jo større spredning og synlighet får man på Facebook.
  2. Inviter minst 100 venner til å donere til innsamlingsaksjonen. Dette er en generell anbefaling fra Facebook for å få hjulene i gang.
  3. Takk alle som har gitt en donasjon ved å legge igjen en hyggelig kommentar i innlegget deres på aksjonssiden. Det kan fort bli mange å takke, så det kan være lurt å holde det enkelt. Se eksempel under:

Dersom man ønsker å bruke kule emojis kan man enkelt klippe og lime fra denne nettsiden: https://www.emojicopy.com/

4. Man kan også poste en statusoppdatering for å takke alle som har donert og engasjert seg på en gang. Se eksempel under:

5. For å oppmuntre og holde engasjementet gående, anbefaler vi å poste regelmessige statusoppdateringer. Dette kan være i form av bilder og filmsnutter, men også motiverende tekster som for eksempel spiller på hvor mye man har igjen fra av å nå målet. Ole Martin i Kirkens Nødhjelp har brukt flere av disse metodene til å oppmuntre sitt publikum til å fortsette å dele og gi donasjoner under Fasteaksjonen 2020. Ta gjerne en titt på hans innsamlingsaksjon for inspirasjon her.

4. Hvordan kan man redigere og gjøre endringer i en innsamlingsaksjon på Facebook

Hvis dere nærmer dere målbeløpet for innsamlingen eller allerede er i mål, kan dere gå inn på innsamlingsaksjonen og trykke på «Rediger» (til høyre for «Mål») for å endre innsamlingsaksjonens målbeløp. Dere vil da få opp de samme feltene til høyre som da dere opprettet innsamlingsaksjonen. Her må dere vurdere hvor mye dere tror dere klarer å samle inn. Man kan for eksempel velge å doble beløpet eller kun øke med noen tusenlapper. Når dere har fylt inn nytt målbeløp, trykk på den blå knappen «Lagre» som ligger helt nederst.

Fremgangsmåten over gjelder også dersom dere ønsker å forlenge perioden for innsamlingsaksjonen. Trykk på «Rediger» (til høyre for «Mål»). Trykk på datofeltet, velg ny dato fra kalenderen og trykk på knappen «Lagre» helt nederst.

Se veiledning under:

5. Veiledning til å opprette en spleis

NB! Denne veiledningsfilmen ble laget for fjorårets Fasteaksjon. Det er fortsatt mulig å følge den, men merk deg at anbefalt dato for å avslutte innsamlingen i år er 08.04.2022.

NB: Vi opplever at en del har hatt problemer med å opprette digitale bøsser inne i Kirkepartner. Vi anbefaler å jobbe utenfor Kirkepartner.

  1. Åpne www.spleis.no/fasteaksjonen
  2. Trykk på «Start en spleis»-knappen

3. Logg inn med din Facebook, Gmail eller e-postadresse, hvis du ikke allerede er innlogget. Vi anbefaler å logge inn med en generel e-postadresse, for eksempel menigheten sin e-postadresse. På denne måten kan dere dele ansvaret på spleisen slik at ikke ansvaret med å følge opp spleisen faller på én person alene. Hvis dette er første gang du skal sette opp en spleis med denne e-postadressen, må du registrere deg først.

4. Velg at du ønsker å samle inn som en gruppe og skriv inn navnet på din menighet/sokn/kirke. Her kan du også velge å laste opp et profilbilde som representerer gruppen din. Når du er ferdig med å fylle inn, trykk neste.

5. Bytt ut «[sett inn navn på menighet/sokn]» med navnet på din menighet/sokn/kirke. Hvis du er i det kreative hjørnet kan du også skreddersy din egen tittel. Når du har landet på tittel, trykk neste.

6. Skriv inn hvor mye du ønsker å samle inn. Vi har valgt å sette 5000 kroner som et standard målbeløp, men det er opp til dere om dere ønsker å sette dette målbeløpet høyere eller lavere. Vi anbefaler å sette et lavt målbeløp og heller øke målbeløpet underveis hvis man ser at man ligger an til å nå målbeløpet for spleisen. Når du har bestemt deg for målbeløpet, trykk neste.

7. Her bestemmer man når innsamlingsaksjonen skal avsluttes. Vi anbefaler å beholde datoen som allerede er lagt inn, fredag 8. april 2022, og trykke neste. Dersom dere ønsker og har kapasitet til en lengre aksjon, kan dere gjerne ha den åpen helt til påskeaften.

8. Neste steg, som kanskje er et av de viktigste, er «Fortell hvorfor folk skal støtte spleisen din». Her har vi allerede laget en standardtekst som du kan bruke, men hvis du er av den kreative typen kan du også skreddersy din egen tekst og legge inn egne bilder. Når du er klar, trykk neste.

9. Her skal vi gi giverne et løfte om hva pengene skal brukes til. Vi vil gjerne at du lar teksten stå slik som den står nå og trykker neste.

10. I neste steg har vi lagt inn fire ulike belønninger. Belønninger er donasjonseksempler som viser hvor mange som får rent vann dersom man donerer en sum penger. For eksempel. For 250 kroner kan du gi et menneske varig tilgang til rent vann. La ting stå slik det står og trykk neste.

11. Du vil nå få opp en oversiktside som viser stegene vi akkurat har vært gjennom. Her vil du også se bannerbildet vi ønsker at dere skal bruke. Hvis alt ser fint ut, trykk på «Se spleisen»-knappen.

12. Her vil du få en forhåndsvisning av hvordan spleisen kommer til å se ut. Hvis du ser noe du ønsker å endre på trykk på «rediger»-knappen oppe i høyre hjørnet. Hvis du er fornøyd med hvordan ting ser ut, trykk på «Start spleisen»-knappen.

Gratulerer, du har nå satt opp en Spleis for din menighet og Fasteaksjonen 2022! 🎉

6. Gode råd til hvordan man optimaliserer en spleis

Få rask oversikt over spleisen din ved å gå til kontrollpanelet. Trykk på «Kontrollpanel»-knappen øverst i venstre hjørne.

I kontrollpanelet får man en god oversikt over hva som gjenstår å gjøre samt gode tips og triks for å få en knallstart på spleisen.

Vertifiser deg med BankID: For å øke din troverdighet som innsamler, anbefaler Spleis å vertifisere deg med din BankID. Følg instruksene – det er veldig enkelt!

Dine gjøremål: Klikk på «Se alle gjøremål» for å få en god oversikt over hva du burde gjøre nå som spleisen er i gang.

hvordan får man fart på spleisen? Spleis har gjort det veldig enkelt å dele spleisen ved å legge ved ulike delingsknapper. Vi anbefaler å teste de ulike og se hvilke som fungerer best for deg.

Å dele linken til spleisen på Facebook er en god start, men for å få en pangstart på spleisen må du bruke nettverket ditt! Ta personlig kontakt med potensielle givere. Dette kan være folk du kjenner, venner, familie, slekt, folk som du vet setter pris på en god sak. Få de til å gi og engasjer de til å dele spleisen videre. For jo flere som deler, desto mer trafikk og flere givere.

Man kan dele lenken til spleisen på sin egen private Facebook-profil eller ta direktekontakt med venner og kjente i chattetjenesten Messenger. Man kan også dele spleisen i Facebook-grupper hvor man vet det er en fellesinteresse for det man samler inn penger for.

Instagram brukes hovedsaklig til deling av bilder, videoer og historier («stories»). Dette er en fantastisk kanal til å vekke engasjement og bygge relasjoner på. Dersom menigheten din har sin egen Instagram-profil – bruk den! Instagram har dog sine restriksjoner, da det ikke er mulig å legge ved klikkbare lenker når man deler bilder og video med tekst. Måten man løser dette på er å legge ved en lenke i bio og skrive «se lenke i bio» når man poster innlegg. Usikker på hvordan man gjør dette? Spør konfirmantene –  de kan Instagram ut til fingerspissene!

Dersom dine venner og familie ikke er tilgjengelige på sosiale medier, anbefaler vi å sende de en e-post, SMS eller ta en ringerunde slik at alle som ønsker å gi skal få muligheten til det.

7. Hvordan kan man redigere og gjøre endringer i en spleis

For å redigere og gjøre en endringer i en spleis, trykk på «Rediger»-knappen øverst i høyre hjørnet.

Man vil da få opp den samme oversiktsiden som da man først opprettet spleisen. Her kan man endre på nesten alle felter, med unntak av hvem som mottar og hvem som samler inn. Hvis dere for eksempel nærmer dere målbeløpet for innsamlingen eller allerede er i mål, er det her man går inn og øker målbeløpet. Det er også her man endrer avslutningsdatoen for spleisen dersom man ønsker at innsamlingen skal gå noen dager til.