fbpx
Vennligst vent
Vennligst vent...

Materiell til nedlastning

Digital innsamling

Innsamlingsaksjoner på Facebook og Spleis er noe vi har blitt vant med å se de siste årene og er nå viktige innsamlingsverktøy for organisasjoner. Vi har lagt til rette for at din menighet kan ta i bruk disse verktøyene under årets Fasteaksjon.

På denne siden finner du følgende informasjon:
1. Webinar: Sosiale Medier på 1-2-3
2. Veiledning til å opprette en innsamlingsaksjon på Facebook.
3. Gode råd til hvordan man optimaliserer en innsamlingsaksjon på Facebook.
4. Hvordan kan man redigere og gjøre endringer i en innsamlingsaksjon på Facebook.
5. Veiledning til å opprette en spleis.
6. Gode råd til hvordan man optimaliserer en spleis.
7. Hvordan kan man redigere og gjøre endringer i en spleis.

Viktig angående Facebook: Beløpet dere samler inn via Facebook kan dere innrapportere på «Bøsse» på menighetens innloggede sider. Når innsamlingsaksjonen er avsluttet på Facebook er det Facebook selv som sørger for at midlene innbetales til Kirkens Nødhjelps konto.

Viktig angående Spleis: Beløpet dere samler inn via Spleis kan dere innrapportere på «Bøsse» på menighetens innloggede side. Når innsamlingsaksjonen er avsluttet på Spleis er det Spleis som sørger for at informasjon om giverne og gavene blir sendt til Kirkens Nødhjelp. Spleis sørger også for at midlene innbetales til Kirkens Nødhjelps konto.

Har du spørsmål? Se ofte stilte spørsmål her.

1. Webinar: Sosiale Medier på 1-2-3

2. Veiledning til å opprette en innsamlingsaksjon på Facebook

OBS! En innsamlingsaksjon på Facebook kan ikke opprettes fra en menighets Facebook-side. Man må bruke en privat profil og heller presisere i tittelen på innsamlingsaksjonen at dette er menighetens aksjon. Se hvordan i filmen under.

1. Åpne www.facebook.com i din nettleser. Logg deg inn med din personlige profil hvis du ikke allerede er innlogget.

2. I menyen til venstre trykk på «Se flere» og deretter på «Innsamlingsaksjoner»

3. Trykk på knappen «Velg ideell organisasjon».

4. Skriv inn «Kirkens Nødhjelp» og velg organisasjonen fra listen som dukker opp.

5. Til høyre vil du nå se en forhåndsvisning av hvordan innsamlingsaksjonen ser ut akkurat nå. Forhåndsvisningen vil oppdateres etterhvert som du endrer på ulike detaljer.

Til venstre under «Detaljer» vil du nå se en rekke med ulike felter som må fylles inn. Første felt er «Hvor mye penger vil du samle inn?» Vi anbefaler å starte med et lavere beløp, f.eks. 5000 kr, og deretter øke beløpet hvis innsamlingen engasjerer og man får inn mange donasjoner. Skriv inn ønsket beløp.

6. Andre felt er «Velg valuta». Her skal det stå «Norsk krone (NOK)«. Hvis det står oppført en annen valuta i feltet, velg «Norsk krone (NOK)» fra rullegardinen med alternativer.

7. Tredje felt er «Når skal innsamlingsaksjonen avsluttes?». Her setter du dato 26.03.2021. P.S. Det mulig å forlenge perioden om dere ønsker, og har kapasitet i en krevende tid.

8. Fjerde felt er «Hva heter innsamlingsaksjonen din?» Her ønsker vi at du skriver inn følgende: Støtt (sett inn navn på menighet/sokn/kirke) sin bøsse for rent vann! 

9. Femte felt er «Hvorfor samler du inn penger?» Her vil vi at du kopierer inn teksten under eller fyller inn en egen beskrivende tekst.

I dag lever 785 millioner mennesker i verden uten tilgang til rent vann. Aldri før har rent vann og såpe vært så viktig som under pandemien. Hjelp Kirkens Nødhjelp å bygge flere brønner og redde flere liv. For 250 kr kan du gi et menneske tilgang til rent vann resten av livet. Bli med! Forandre. For andre.

Fasteaksjonen er Norges andre største innsamling, og har vært arrangert i over 50 år. Tidligere år er det våre flotte konfirmanter som har stått bak bøssebæringen. De banker på i nærmiljøet og sammen gir vi rent vann til mennesker som ikke har tilgang til det. I fjor ble innsamlingen heldigital og dessverre gjør pandemien det vanskelig å gå dør til dør i år også. Vi setter svært stor pris på om du støtter vår digitale bøsse. Rent vann er viktigere enn noensinne.

Tusen takk for din livsviktige støtte. 

10. Det sjette og siste feltet er «Forsidebilde». Her skal riktig bilde allerede ligge inne, så her trenger du ikke å gjøre noe mer.

11. Trykk på knappen «Opprett» og vipps så er innsamlingsaksjonen i gang!

Gratulerer, du har nå satt opp en Facebook innsamlingsaksjon for din menighet og Fasteaksjonen 2021! 🎉

3. Gode råd til hvordan man optimaliserer en innsamlingsaksjon på Facebook

Her kommer det noen tips og triks som du kan bruke for å optimalisere din menighets innsamlingsaksjon på Facebook.

  1. Del innsamlingsaksjonen på din nyhetsvegg og oppmuntre dine venner til å gjøre det samme. Jo flere som deler innsamlingsaksjonen, jo større spredning og synlighet får man på Facebook.
  2. Inviter minst 100 venner til å donere til innsamlingsaksjonen. Dette er en generell anbefaling fra Facebook for å få hjulene i gang.
  3. Takk alle som har gitt en donasjon ved å legge igjen en hyggelig kommentar i innlegget deres på aksjonssiden. Det kan fort bli mange å takke, så det kan være lurt å holde det enkelt. Se eksempel under:

Dersom man ønsker å bruke kule emojis kan man enkelt klippe og lime fra denne nettsiden: https://www.emojicopy.com/

4. Man kan også poste en statusoppdatering for å takke alle som har donert og engasjert seg på en gang. Se eksempel under:

5. For å oppmuntre og holde engasjementet gående, anbefaler vi å poste regelmessige statusoppdateringer. Dette kan være i form av bilder og filmsnutter, men også motiverende tekster som for eksempel spiller på hvor mye man har igjen fra av å nå målet. Ole Martin i Kirkens Nødhjelp har brukt flere av disse metodene til å oppmuntre sitt publikum til å fortsette å dele og gi donasjoner under Fasteaksjonen 2020. Ta gjerne en titt på hans innsamlingsaksjon for inspirasjon her.

4. Hvordan kan man redigere og gjøre endringer i en innsamlingsaksjon på Facebook

Hvis dere nærmer dere målbeløpet for innsamlingen eller allerede er i mål, kan dere gå inn på innsamlingsaksjonen og trykke på «Rediger» (til høyre for «Mål») for å endre innsamlingsaksjonens målbeløp. Dere vil da få opp de samme feltene til høyre som da dere opprettet innsamlingsaksjonen. Her må dere vurdere hvor mye dere tror dere klarer å samle inn. Man kan for eksempel velge å doble beløpet eller kun øke med noen tusenlapper. Når dere har fylt inn nytt målbeløp, trykk på den blå knappen «Lagre» som ligger helt nederst.

Fremgangsmåten over gjelder også dersom dere ønsker å forlenge perioden for innsamlingsaksjonen. Trykk på «Rediger» (til høyre for «Mål»). Trykk på datofeltet, velg ny dato fra kalenderen og trykk på knappen «Lagre» helt nederst.

Se veiledning under:

5. Veiledning til å opprette en spleis

  1. Åpne www.spleis.no/fasteaksjonen
  2. Trykk på «Start en spleis til Fasteaksjonen»-knappen

3. Logg inn med din Facebook, Gmail eller e-postadresse, hvis du ikke allerede er innlogget. Vi anbefaler å logge inn med en generel e-postadresse, for eksempel menigheten sin e-postadresse. På denne måten kan dere dele ansvaret på spleisen slik at ikke ansvaret med å følge opp spleisen faller på én person alene. Hvis dette er første gang du skal sette opp en spleis med denne e-postadressen, må du registrere deg først.

4. Velg at du ønsker å samle inn som en gruppe og skriv inn navnet på din menighet/sokn/kirke. Her kan du også velge å laste opp et profilbilde som representerer gruppen din. Når du er ferdig med å fylle inn, trykk neste.

5. Bytt ut «din menighet» med navnet på din menighet/sokn/kirke. Hvis du er i det kreative hjørnet kan du også skreddersy din egen tittel. Når du har landet på tittel, trykk neste.

6. Skriv inn hvor mye du ønsker å samle inn. Vi har valgt å sette 5000 kroner som et standard målbeløp, men det er opp til dere om dere ønsker å sette dette målbeløpet høyere eller lavere. Vi anbefaler å sette et lavt målbeløp og heller øke målbeløpet underveis hvis man ser at man ligger an til å nå målbeløpet for spleisen. Når du har bestemt deg for målbeløpet, trykk neste.

7. Her bestemmer man når innsamlingsaksjonen skal avsluttes. Vi anbefaler å beholde datoen som allerede er lagt inn, fredag 26.mars 2021, og trykke neste.

8. Neste steg, som kanskje er et av de viktigste, er «Fortell hvorfor folk skal støtte spleisen din». Her har vi allerede laget en standardtekst som du kan bruke, men hvis du er av den kreative typen kan du også skreddersy din egen tekst og legge inn egne bilder. Når du er klar, trykk neste.

9. Her skal vi gi giverne et løfte om hva pengene skal brukes til. Vi vil gjerne at du lar teksten stå slik som den står nå og trykker neste.

10. I neste steg har vi lagt inn fire ulike belønninger. Belønninger er donasjonseksempler som viser hvor mange som får rent vann dersom man donerer en sum penger. For eksempel. For 250 kroner kan du gi et menneske varig tilgang til rent vann. La ting stå slik det står og trykk neste.

11. Du vil nå få opp en oversiktside som viser stegene vi akkurat har vært gjennom. Her vil du også se bannerbildet vi ønsker at dere skal bruke. Hvis alt ser fint ut, trykk på «Se spleisen»-knappen.

12. Her vil du få en forhåndsvisning av hvordan spleisen kommer til å se ut. Hvis du ser noe du ønsker å endre på trykk på «rediger»-knappen oppe i høyre hjørnet. Hvis du er fornøyd med hvordan ting ser ut, trykk på «Start spleisen»-knappen.

Gratulerer, du har nå satt opp en spleis for din menighet og Fasteaksjonen 2021! 🎉

6. Gode råd til hvordan man optimaliserer en spleis

Få rask oversikt over spleisen din ved å gå til kontrollpanelet. Trykk på «Kontrollpanel»-knappen øverst i venstre hjørne.

I kontrollpanelet får man en god oversikt over hva som gjenstår å gjøre samt gode tips og triks for å få en knallstart på spleisen.

Vertifiser deg med BankID: For å øke din troverdighet som innsamler, anbefaler Spleis å vertifisere deg med din BankID. Følg instruksene – det er veldig enkelt!

12-timers-utfordringen: I følge Spleis er de første 12 timene etter man har opprettet en spleis enormt viktige. Klarer du å skaffe 10 givere de første 12 timene, øker du sjansen for en vellykket innsamling! Faktisk så øker sjansen for å nå målbeløpet på spleisen med hele 250 % dersom du klarer å skaffe 10 donasjoner de første 12 timene.

Så hvordan får man fart på spleisen? Spleis har gjort det veldig enkelt å dele spleisen ved å legge ved ulike delingsknapper. Vi anbefaler å teste de ulike og se hvilke som fungerer best for deg.

Å dele linken til spleisen på Facebook er en god start, men for å få en pangstart på spleisen må du bruke nettverket ditt! Ta personlig kontakt med potensielle givere. Dette kan være folk du kjenner, venner, familie, slekt, folk som du vet setter pris på en god sak. Få de til å gi og engasjer de til å dele spleisen videre. For jo flere som deler, desto mer trafikk og flere givere.

Man kan dele lenken til spleisen på sin egen private Facebook-profil eller ta direktekontakt med venner og kjente i chattetjenesten Messenger. Man kan også dele spleisen i Facebook-grupper hvor man vet det er en fellesinteresse for det man samler inn penger for.

Instagram brukes hovedsaklig til deling av bilder, videoer og historier («stories»). Dette er en fantastisk kanal til å vekke engasjement og bygge relasjoner på. Dersom menigheten din har sin egen Instagram-profil – bruk den! Instagram har dog sine restriksjoner, da det ikke er mulig å legge ved klikkbare lenker når man deler bilder og video med tekst. Måten man løser dette på er å legge ved en lenke i bio og skrive «se lenke i bio» når man poster innlegg. Usikker på hvordan man gjør dette? Spør konfirmantene –  de kan Instagram ut til fingerspissene!

Dersom dine venner og familie ikke er tilgjengelige på sosiale medier, anbefaler vi å sende de en e-post, SMS eller ta en ringerunde slik at alle som ønsker å gi skal få muligheten til det.

7. Hvordan kan man redigere og gjøre endringer i en spleis

For å redigere og gjøre en endringer i en spleis, trykk på «Rediger»-knappen øverst i høyre hjørnet.

Man vil da få opp den samme oversiktsiden som da man først opprettet spleisen. Her kan man endre på nesten alle felter, med unntak av hvem som mottar og hvem som samler inn. Hvis dere for eksempel nærmer dere målbeløpet for innsamlingen eller allerede er i mål, er det her man går inn og øker målbeløpet. Det er også her man endrer avslutningsdatoen for spleisen dersom man ønsker at innsamlingen skal gå noen dager til.